Cerpen : Ku Kunci Namamu Di Hati 11

By : Nur Hidayah

"Alhamdullilah, sedar pun..."

Aku pandang sekeliling. Ada mak, ayah, abang Nazmi dan Ashraf, Kak Nadia, Kak Najihah dan empat orang anak buah aku. Termasuk juga kawan aku. Juga... Fikri!

Fikri... menangis lagi? Dia tersenyum. Gembira mungkin.

"Alhamdullilah." Ucap semua.

Aku pelik. Macam mana boleh sampai sini?

"Macam mana... orang boleh ada dekat sini?" Soal aku kehairanan.

"Hidayah kena serang gastrik lagi." Balas mak.

Seingat aku... Faiq - datang - rumah - ceroboh - tampar... Haaa! Baru ingat! Aku hampir kena raped oleh Faiq. Allahu... Terima kasih kerana selamatkan aku!

Terima kasih, Fikri...

Aku yakin, pasti mak tahu aku kena serang oleh Faiq. Lagipun, segala cerita aku dengan Faiq, aku ceritakan dekat mak, abang dan ayah. Sebab, aku malas nak berahsia bila semua orang dah tanya. Yelah, muka aku bila ada masalah, memang semua orang boleh cam.

Aku pandang pula Fikri. Fikri hanya diam, matanya asyik memandang aku.

"Dayah... Menyesal tinggal kau seorang kat rumah!" Ujar Nabilla.

"Lah... Dah korang ada kelas, nak kata lagu mana lagi. Lagipun, salah aku juga, siapa suruh tak kunci pintu kan..." Ujar aku pula.

"Makcu... cepatlah sihat..."

Dengar pula suara Irfan. Aku hanya tersenyum geli hati. Sedih sangat mukanya bila tengok aku terlantar dekat hospital ni. Alah... don't worry my dear Irfan, I'll be fine!

"Err, boleh tak kalau orang nak cakap personal dengan Hidayah, kejap?" Ashraf bersuara. Yang lain semua pandang muka Ashraf, termasuk juga aku.

"Ami pun sama." Ujar Nazmi.

Aku pandang mereka berdua, pelik. Lepastu, kedua-dua abang aku berbisik dekat telinga Fikri. Aku tak dengar langsung apa yang abang aku cakap. Dah nama pun bisik kan!

"Alright... Dayah, kitorang tak boleh lama... Ada something yang perlu di settlekan. Banyak assignment lahhhhh." Ujar Anis. Yang lain, hanya mengangguk.

"Okay, terima kasih kerana melawat ya." Aku tergelak, mereka pun ikut gelak sama.

"Fik, jom ikut ayah. Biar mereka adik beradik berbincang."

AYAH?

Ayah gelarkan diri dia dekat Fikri... ayah? Mak oi...

Semua keluar, yang tinggal cuma aku, Ashraf dan Nazmi. Aku pandang mereka silih berganti. Mereka pun pandang aku, tenung sahaja aku.

"What's going on?" Soal aku bila semua orang diam sahaja.

"Tahu tak... Fik menangis sebabkan kau?"

Janganlah sebut pasal tu, terharu!

"Tahu..." Aku pandang bawah.

"Tahu tak, dia yang selalu jaga kau, time kau dekat sini? Selama tiga hari kau tak sedar, tiga hari dia tak pernah tinggalkan kau. Dia berkeras dengan kami, yang dia nak juga jaga kau."

TIGA HARI AKU TAK SEDAR?

Fikri cakap macam tu? Ya Allah...

Aku pandang bawah lagi.

Fikri sanggup lakukan apa sahaja untuk aku. Dia yang selamatkan aku waktu aku kesusahan. Waktu aku hampir dirogol oleh Faiq. Dia yang selalu teman aku... Dia sanggup buat apa saja. Tapi aku?

Aku yang dulunya cintakan Fikri sepenuh hati, cinta yang aku pendam selama lapan tahun. Tapi, takkan macam tu aje hilang bila dia sudah ada depan mata? Aku sendiri pun pelik, kenapa dengan aku ni? Kan dia dah explain... Dia tak isteri.

Tapi sekarang... I got my LOVE back!

Sebab... Dia sanggup buat apa saja untuk aku. Paling aku tertarik dengan dia, bila dia mengajikan untuk aku. Itu yang paling aku tak boleh lupakan...

"Dia tak pernah tinggalkan kau, even ada urgent meeting sekalipun. He never left you."

Lagi sekali... terharu!

"Dan, dia selalu berdoa dekat Allah. Asal kami datang aje, mesti dia solat dan berdoa dekat Allah, supaya... kau cepat sedar."

"Jadi... selama ni yang mengaji untuk aku tu... Fikri lah?" Soal aku.

Nazmi dan Ashraf saling berpandangan. "Kau kan tak sedar tiga hari, macam mana pula kau boleh tahu ada yang mengaji dekat kau?"

Aku pula makin pelik dengan soalan abang-abang aku. "Aku rasa... Aku dengar dia mengaji."

"Itu, kami tak tahu. Tapi, apa yang aku tahu, aku nampak yang... he loves you eternally." Ujar Nazmi.

"Jadi... Aku nak kau, kau terimalah dia. Lagipun, dia tu orang yang kau cinta selama lapan tahun. Bila dah ada depan mata, takkan kau nak biarkan aje? Takkan kau nak lepaskan peluang yang Allah dah bagi dekat kau?"

Betul cakap abang! Aku mesti kena kejar dan usaha dengan cinta aku. Takkan sebab cinta aku yang sikit ciput tu hilang, aku terus tolak Fikri mentah-mentah? Lagipun, he's your first and last love Hidayah! First love is amazing, but the last love is perfect. That is mean, last love is perfect, amazing and more sweetnest!

Even dia bukan bidadara syurga sekalipun, tapi mungkin dia bidadara dan suami untuk aku di dunia. Jadi, apa yang kau perlu tunggu lagi? Peluang jangan ditolak!

Its now or never!

Tiba-tiba sahaja lagu kegemaran aku, Maher Zain For The Rest Of My Life, bergema dalam hati aku. bernyanyi-nyanyi kecil di dalam hati.

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
Oooooh
And there's a couple of words I wanna say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Until the end of my time
I`ll be loving you, loving you
For the rest of my life
Through days and nights
I'll thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I`ll be there for you

I know it deep in my heart
I feel so blessed when I think of U
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife & my friend & my strength
And I pray we`re together in Jannah
Finally now I've found myself, I feel so strong
I guess everything was changed when you came along
Oooooh
And there's a couple of words I wanna say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Until the end of my time
I`ll be loving you, loving you
For the rest of my life
Through days and nights
I'll thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I`ll be there for you

I know it deep in my heart
& now that you`re here
In front of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I sing it loud that I will love U eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Until the end of my time
I`ll be loving you, loving you
For the rest of my life
Through days and nights
I'll thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I`ll be there for you

I know it deep in my heart.

"Ashraf, Ami... Aku nak Fikri!" Ujar aku.

"Aku nak jumpa Fikri!" Sekali lagi aku menjerit bila Ashraf dan Nazmi diam. Mereka keluar beriringan.

Beberapa saat kemudian, Fikri pun muncul bersama senyuman, senyuman kegembiraan.

"Hidayah..." Serunya.

"Fik..." Seru aku pula.

Boleh tak aku nak menangis? Menangis kerana Allah memakbulkan doa aku!

Doa aku... Doa yang aku minta masa aku tingkatan dua sampai sekarang. Memang aku tak pernah putus asa. Tapi, orang kata... Kalau tak ada usaha tapi banyak berdoa juga, tak ada gunanya. Sebab, doa dan tawakkal sahaja tak cukup. Kalau nak sesuatu... harus dikejar dan perlu berusaha!

"Alhamdullilah, awak sedar." Ujarnya.

"Awak... terima kasih." Ucap aku, sebak.

"Shhh, jangan menangis Hidayahku sayang." Dia tersenyum lagi.

Dia pun nangis sama!

"Haha, awak ni, kenapa menangis pula?" Soal aku.

"Sedih, awaklah punya pasal. Siapa suruh tak sedarkan diri. Orang rindu awak tau."

Aku tergelak.

"Sorry, buat awak susah hati, buat awak susahkan diri selamatkan..."

"Shhh, jangan sebut lah sorry awak tu. Never say sorry or thank you, sebab saya ikhlas..." Potongnya.

"Tak ada, nak sebut juga. TERIMA KASIH!"

"Degil betul budak ni kan." Dia tergelak. Biasalah... Fik kalau gelak, tak nampak gigi! Haha!

Aku ingat lagi... Waktu Fikri tengah gelak-gelak dengan kawan-kawan dia. Yang aku pula, gelak-gelak dengan Anis sebab Fikri tak nampak gigi bila gelak. Bagi aku... COMEL GILA KOT!

"Awak, betul ke saya tak sedarkan diri dah tiga hari?"

Melihat anggukan Fikri, semakin kuat aku nak bertanya. "Awakkan yang mengaji untuk saya? Saya suka... terharu. Belum pernah lagi ada orang begitu risau dekat saya."

Fikri cume tersenyum. "Bukan dah pernah ke?"

"Bila masa?"

"Saya yang buat. Pernahlah tu."

"Loyar buruk pula hang noh!" Aku mencebik. Menampar bahu Fikri.

Ops... Terlebih pula. "Sorry, sorry. Tak sengaja. Selalu buat macam tu dengan abang, jadi dah terbawa-bawalah pula. SORRY!"

"Tak apa, nanti dah kahwin nanti, nak sentuh mana pun tak apa..."

KAHWIN?

Aku jadi malu sendiri. Fikri tersenyum tengok muka aku. Senyum senget.

"Gatalnya!" Aku menjeling Fikri.

"Dengan awak je." Ujarnya, tersengih. Gatal betul!

"Boleh tak, saya nak dengar awak mengaji lagi? Please..." Rayu aku.

Dia senyum lagi. "Anything for you my lovely princess..." Dia mencapai Al-Quran kecil berwarna shock pink di atas meja.

Dia memulakan ayat-ayat suci Al-Quran.

Aku pula, rasa macam nak tertidur! Suara Fikri sangat sedap... merdu. Sampai buat aku mengantuk! Ni kalau Demi Lovato dengan Fikri, Demi Lovato pun kalah!

"Nak lagi..." Rayu aku lagi.

Ceit, sejak bila aku jadi mengada-ngada sangat ni?

"Boleh aje... Dengar eh saya baca."

Dia membaca lagi. Tiba-tiba aku rasa macam ada orang tengah pandang aku dengan Fikri. Aku ni memang macam ni, kalau ada orang pandang aje, mesti boleh rasa. Ajaib kan? Ceh, ajaib sangat!

Terus aku pandang ke muka pintu.

OKAY... Semua tengah pandang kami berdua! Ada mak, ayah, abang dan kakak. Kawan aku pun ada sama. Kata nak balik, ada hal konon... Hampeh!

Aku menjeling mereka semua, cepat sahaja mereka tutup pintu.

"Fik, awak sayang saya?" Soal aku.

Ahhh, nak tanya tu, tanya ajelah. Tak perlu nak cover... Aku ni malas sikit nak cover, nak cakap tu, main lepas aje...

"Mestilah. Awak orang yang ke... Erm... Awak yang ketujuh." Ujarnya.

"Eh, jauhnya..." Ingatkan nak nombor empat ke kan... Ini tujuh, jauh gila!

"First, Allah... Second, Rasullah. Third, ibu. Forth, ayah. Fifth, adik beradik dan saudara mara. Sixth, my lovely Didi... Yang ketujuh... AWAK."

"Who's Didi? Manusia ke binatang? Awat pelik sangat nama?" Soal aku, muka aku pelik. DIDI? Nama macam... Lelaki, perempuan pun ada juga. Nak kata nama manusia... awat pelik sangat nama tu?

Dia gelak.

"He's so special for me."

Aku, terkejutlah. HE?

"Haaa, fikir bukan-bukanlah tu. Saya straight orangnya tau! Kalau tak, takkanlah saya nak suka awak... DIDI tu, my favourite cat lah. Dia special tau."

Dan... senyum.

Betullah apa yang dia cakap dulu. Dia pernah tweet, yang dia nak kucing dia temankan dia dekat rumah sebelum dia kahwin. Aku ingat lagi, dulu aku selalu sangat stalk dia punya twitter. Haha! Senang cerita, semua account dia, aku stalk.

"Saya pun ada... Fifi." Aku senyum. Dia pun sama.

"Nak tahu kenapa saya bagi nama Didi?" Dia bertanya. Aku hanya angguk, nak tahu kenapa dia bagi nama DIDI dekat kucing dia. Sebab... aku pun ada sebab-sebab tersendiri kenapa aku bagi nama Fifi dekat kucing aku.

"Hidayah... Dayah... Didi." Kening aku angkat. Tak faham.

"Hidayah... Dayah... Didi." Dia ulang ayat yang sama.

Hidayah... Dayah... Didi? Apa maksud dia? Uishhh, aku dahlah blur!

Erm... ohhh hahh! Dayah... Didi... Okay faham!

"Okay, comellah tu. Nak tahu kenapa saya bagi nama kucing saya, Fifi?" Soal aku pula.

Dia hanya angkat bahu, nak tahu apa jawapan aku yang seterusnya.

"Fikri... Fik... Fifi." Dia senyum. Aku nak tergelak pun ada. Semua bagi nama kucing dengan nama orang yang dicintainya. Cewahhh, orang yang dicintai!

"Sweetnya letak nama saya." Ujarnya.

"Yalah, orang rindu tau dengan awak, tu yang letak nama awak tu." Ujar aku perlahan. Mata aku kalihkan ke tempat lain. Malu nak pandang mata Fikri lama-lama.

"Apa? Tak dengar." Soal Fikri.

"Tak ada apa." Aku senyum, kemudian mata aku pandang tempat lain lagi.

Suasana bilik jadi sunyi lagi.

"Yahhh, jom kahwin nak tak?"

Kahwin?

Oh my...

NAK!

*********************

Akan bersambung.

1 comment: